Pneumatiky zaručujú kontakt medzi vozidlom a vozovkou, pričom v dobrom stave zaručujú bezpečnosť a stabilitu nášho vozidla. Ich cena sa odvíja ako od kvality, tak aj od rozmerov našich diskov a nie vždy ide o lacný špás. Je preto prirodzené, že chceme ich životnosť predĺžiť čo najviac a nezaoberať sa neustále nakupovaním nových sád pneumatík. Tie pritom degradujú aj vtedy, keď ich nepoužívame. Ako sa o ne teda najlepšie starať? 

vymena_pnematik_nitra

Pravidelná údržba pneumatík

Základom je kontrola tlaku v pneumatikách. K nej by malo dochádzať aspoň raz za mesiac, keďže sa môže tlak pomaly strácať a to najmä v chladnejšom počasí. Okrem zrýchleného opotrebovania je nízky tlak v pneumatikách jednou z najčastejších príčin havárií. Správny tlak vo Vašich pneumatikách môžete zistiť v manuále od vozidla, prípadne online. Ak však meracie zariadenie nemáte a chcete sa spoľahnúť radšej na odborníka, môžete za týmto účelom pravidelne navštevovať autoservis, kde Vám pomôžu. 

kontrola_tlaku_pneumatiky

Odporúčanou metódou, ktorú dodržiava skutočne len málokto, je obmieňanie pneumatík medzi sebou každých asi 10 000 km, teda dokonca častejšie, než meníte olej. Čosi také neprichádza pre mnohých majiteľov motorového vozidla do úvahy. Navyše, ak je auto v dobrom stave a má “spravenú geometriu”, pneumatiky by sa mali opotrebovať rovnomerne. Ak si to ale môžete dovoliť, ich rotácia medzi kolesami určite neuškodí 

Kritická je aj záťaž vozidla a množstvo nákladu. Pneumatiky totiž majú svoj limit a ak ho prekročíte, nemusí síce dôjsť priamo k úplnému zlyhaniu pneumatiky, avšak nastanú problémy s ovládaním. Je nutné dodržať ako limit pneumatík, tak aj maximálnu hmotnosť nákladu stanovenú výrobcom vozidla - tá býva pri mnohých autách často nižšia, než si majitelia myslia. 

Ak je to nutné, môžete siahnuť po pneumatikách z druhej ruky. Je však veľmi dôležité skontrolovať, či sú všetky štyri pneumatiky rovnaké. Môže ísť napríklad o rovnaký rozmer a značku, avšak ak je jedna zo sady letných pneumatík zimná, na ceste to môže spôsobiť vážne problémy. 

Kedy vymeniť pneumatiky za nové?

Rovnako tak je dôležité aj vymeniť pneumatiky včas a nečakať na ich totálny koniec. Keď už z nich začínajú trčať kovové drôty, je už rozhodne neskoro a k výmene malo dôjsť dávno pred tým. Zákon udáva hĺbku dezénu na letných pneu 1,6 mm, na zimných 3mm. Legislatívny pohľad a bezpečnosť ale nie je vždy to isté. Pneumatika staršia ako 8 rokov je zrelá na vyhodenie, bez ohľadu na dezén. Guma totiž rokmi stráca svoje dobré vlastnosti. Zvyšuje sa valivý odpor, stúpa spotreba, a predlžuje sa brzdná dráha.  

Ako zistím vek pneumatiky?

Dátum výroby pneumatiky sa nachádza na jej bočnej strane, za symbolom DOT. Za písmenami DOT sú tri série písmen a číslic slúžiace na identifikáciu výrobcu a série pneumatiky. Dôležité pre nás je hlavne posledné štvorčíslie. Prvé dve číslice z tohto štvorčíslie označujú týždeň výroby a druhé označujú rok výroby. Teda pneumatika, ktorej DOT označenie napríklad končí 2719 znamená, že bola vyrobená v 27 týždni roku 2019. 

Správne skladovanie pneumatík

Ako sa však starať o pneumatiky, ktoré nie sú na aute? Bohužiaľ, aj tie degradujú. Ak necháte novú sadu pneumatík voľne pohodenú na dvore v tráve, môžete sa spoľahnúť na to, že o pár rokov bude prakticky nepoužiteľná. 

Než dôjde ku skladovaniu, odborníci odporúčajú pneumatiky poriadne umyť a počkať, kým uschnú. Ak ich skladujete spolu s diskami, je dobré udržiavať v nich požadovaný tlak. Ideálne je skladovať ich v interiéri budovy a v obale, aby boli dostatočne oddelené od poveternostných podmienok. Odporúča sa studené a suché miesto. 

Ak ste ale nútení skladovať pneumatiky vonku a inú možnosť nemáte, je dobré ich položiť tak, aby boli nad zemou a prikryté čímsi tmavým, čím zamedzíte vplyvom slnečného žiarenia, ktoré spôsobuje silnú degradáciu. Ak sa Vám podarí uzavrieť pneumatiky vonku úplne, dbajte na vetracie otvory pre ventiláciu vlhkosti. 

prezutie_pneumatik_nitra